1974. #217955 Fotó: Fortepan / Almássy László

2700 friss fotó

Válogatás a Fortepanra feltöltött legújabb képekből

Húsz adományozó negatívjaiból kerültek ki a Fortepanra most felkerülő fényképek. Jórészt családi, amatőr fotókon keresztül láthatjuk a drámai-megunhatatlan XX. századot: az első nyugati utazást, vagy az első albérletet, az első tekercs filmen. 2700 jelentős fotót a jelentéktelen pillanatokról. Tamási Miklós Fortepan szerkesztő gondolatai.

A Fortepan szerkesztők közötti levelezésben ritkán küldünk egymásnak fotókat. Tavaly cca tíz kihagyhatatlan képet küldtem át a többieknek, rögtön szkennelés után. A cikk nyitóképe volt a legutóbbi.

Szerzője Almássy László amatőr fotós. Még nem szerepel az oldalon az információ, de a kép Esztergomban készült, ötven éve. Nem hiszem, hogy valaha készült volna a fotón láthatónál jobb Május 1-jei transzparens. Különösen a fáradtnak ható (részben szemüveges!) felvonulók kezében tűnik sután őszintének az egyszavas felirat: SZEMÜVEGKERET. Ezt a képet – és a szerző teljes fotós hagyatékát – egy Kecskeméten élő házaspártól kaptuk, akik egy esztergomi lakással együtt minden ingóságot megörököltek. (Nem tudom nem ide írni, hogy a lakást a Máltai Szeretetszolgálatra hagyták – ilyen is van.) A több, mint kétezer fényképből 137 fotót válogattunk ki a Fortepanra. Szerencsére a többi képet csak mi láttuk, így senkinek sem fáj majd, hogy miért nincsenek fent a honlapon.

1966. #217869 Fotó: Fortepan / Almássy László
1964. #217982 Fotó: Fortepan / Almássy László

Az ismeretlen Almássy László mellett további húsz szerző fotóiból válogattunk a Fortepan legfrissebb kiadásában. Időben az arisztokrata Erdődy család századfordulós sztereo üveglemezeitől, a 89-es román forradalom temesvári képeiig tart a friss anyag. Az amatőr szerzők mellett Vimola Károly fotóriporter, a Pest Megyei Hírlapnak készült fotóiból is fölkerült egy nagyobb válogatás. Mai szemmel különösen az épülő bős–nagymarosi vízlépcső területén készült képei megdöbbentőek.

1988. #250522 Fotó: Fortepan / Vimola Károly
1989. #250436 Fotó: Fortepan / Vimola Károly

Az utóbbi két-három évben hetente keres meg minket valaki színes dia hagyatékokkal. Be kell vallanom, hogy ezek feldolgozására ritkán vállalkozunk. A jellemzően keretezett turista diák szkennelése nehézkes és a képek legtöbbje csak a családnak érdekes. Strandok, hegyek, műemlékek százain kell átvergődni ahhoz, hogy egy-egy életszagú fotót találjunk. Mintha maga a formátum lebénította volna a szerzőket, úgy látszik a diafilmes kamerákkal óhatatlanul így fotóztak az emberek. De a dolog mégsem reménytelen! Időnként nagyon klassz sorozatokra bukkanunk, ráadásul színesben. Most az elmúlt év legérdekesebb diaképeit is megnézhetik. Ilyennek látszik Nyugat és Kelet (sőt, India!) a Pozsgay, a Darányi vagy a Mezey család fényképezőgépével.

1967. #218513 Fotó: Fortepan / Darányi Sándor

A számtalan kultúr-, divat-, vagy technikatörténetileg érdekes fotó mellett minden évben felbukkan néhány történelmileg is fontos fotográfia a Fortepan stúdiójában. A legutóbbi ilyen sorozat Erdélyből érkezett, egy tekercs Leica negatív formájában. A szerző Dőri András fotóriporter, akiről egyelőre nem sokat tudunk. A képek első ránézésre is szokatlannak tűntek, egy tömeggyűlés jelenetei Kolozsvár főterén. A fotókon magyar és román nyelvű transzparensekkel látható többezer kolozsvári demonstráló 1945 februárjában.

A fényképek hátterét azóta egy remek cikkben elemezte Antal Róbert történész, érdemes elolvasni.

Tüntetés Kolozsvár főterén 1945-ben, háttérben a Szent Mihály-templom. #218551 Fotó: Fortepan / Dőri András

Még 3+1, önmagában is érdekes fényképet szeretnék kiemelni. Az elsőn Burszán Sándor, a legfontosabb hazai kávéfőzőgép-konstruktőr és -gyártó látható, Ráday utcai műhelye előtt.

A felvétel a VII. kerületi Barcsay utca 9. számú ház előtt készült 1957-ben. #218462 Fotó: Fortepan / Burszán Sándor

És hogy milyen volt az átala tervezett és gyártott kávéfőző? Ilyen. (Vajon fennmaradt valahol üzemképesen?)

1957. #218395 Fotó: Fortepan / Burszán Sándor

A második kép ugyanebben a korszakban készült, Veszprémben a Szent Mihály Főplébánia emeletén. Ami különlegessé teszi, az a szentostya-vágóval dolgozó domonkos apáca személye. 1960-ban járunk, tíz évvel az női és férfi szerzetesrendek feloszlatása után. A nővér minden bizonnyal csak házon belül viselhette az apáca habitust. Fontos, ritka kép!

1960. #219338 Fotó: Fortepan / Krantz Károly

Végül a harmadik fotó, amihez nem tudom mit írhatnánk.

Talán ennyit: a mélabús szemüvegkeretes felvonulók május 1-je délutánján, az ifiklubban. Így kéne élnünk!

1972. #218370 Fotó: Fortepan / Benedek Tamás

Nézze meg néhány további kedvencünket a frissen feltöltött 2700 fénykép közül.

1953. #218334 Fotó: Fortepan / Bedő László
1972. #250598 Fotó: Fortepan / Vimola Károly
1968. #219966 Fotó: Fortepan / N. Kósa Judit
1972. #250599 Fotó: Fortepan / Vimola Károly
1941. #219048 Fotó: Fortepan / Kellner Ludwig
1960. #219919 Fotó: Fortepan / Mihály Tamás
1959. #218664 Fotó: Fortepan / Dőri András
1956. #218211 Fotó: Fortepan / Bedő László
1963. #218782 Fotó: Fortepan / Album060
1966. #219549 Fotó: Fortepan / László Áron
Hamburg, 1974. #219832 Fotó: Fortepan / Mezey András
Ledöntött Lenin szobor a váci Posta parkban 1990-ben. #250447 Fotó: Fortepan / Vimola Károly

A frissen feltöltött 2700-ból a legjobb hatvan képet itt, a teljes anyagot pedig itt lehet végignézni.

Írta: Tamási Miklós | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/2022-januar-friss

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!

Ezt a cikket Creative Commons Nevezd meg! – Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi (CC BY-ND 4.0) licensz alatt tesszük közzé, azaz forrásmegjelölés mellett szabadon átvehető, de nem átdolgozható (részletek a blog impresszumában.)

A cikkben szereplő képek teljes felbontású verzióját erről a linkről lehet egyben letölteni.

Észrevételeit a hetifortepan@capacenter.hu e-mail címre írhatja meg.